Widząc po raz pierwszy dziwne, poziome linie w obrazie, zastanawiamy się, skąd się wzięły.
Czy jest to jakiś rodzaj zakłóceń? Nie!
Systemy telewizyjne
Gdy w latach trzydziestych i czterdziestych XX wieku powstawała telewizja, szukano sposobu na uzyskanie możliwie najbardziej płynnego obrazu. Można go było uzyskać jedynie poprzez wyświetlanie dużej ilości klatek na sekundę, ale fosfor w kineskopach telewizorów nie reagował wystarczająco szybko, aby wyświetlać pełne klatki z wysoką prędkością. Postanowiono więc, że za jednym razem będą odświeżane tylko nieparzyste linie obrazu, potem zaś parzyste. Dla systemu telewizyjnego PAL wybrano częstotliwość odświeżania 50 Hz. Wynikało to z częstotliwości energii elektrycznej w Europie (SECAM i PAL). Ponieważ aby uzyskać pełny obraz, należało "przepleść" linie nieparzyste i parzyste, taki system zapisu obrazu nazwano przeplotem.
Klatki i półobrazy
Obraz złożony tylko z parzystych lub tylko z nieparzystych linii nazywamy półobrazem (ang. field), zaś pełny obraz złożony ze wszystkich linii to klatka (ang. frame). Półobraz złożony z linii nieparzystych (przy założeniu, że linie obrazu liczymy począwszy od 1) nazywamy półobrazem górnym (ang. top field), zaś półobraz złożony z linii parzystych to półobraz dolny (ang. bottom field). Wyświetlanie obu półobrazów jednocześnie nazywamy wyświetlaniem progresywnym (ang. progressive scan), zaś wyświetlanie poszczególnych półobrazów jeden po drugim nazywamy wyświetlaniem z przeplotem (ang. interlaced scan). Filmy zawierające pełne klatki bez przeplotu (np. filmy kinowe) nazywamy filmami progresywnymi.
Półobraz górny
Półobraz dolny
Pełna klatka obrazu z przeplotem wyświetlona na monitorze progresywnym
Sposoby wyświetlania
Gdy obraz jest wyświetlany na ekranie telewizora, półobrazy są wyświetlane jeden po drugim, zatem nie zauważamy żadnych problemów spowodowanych przeplotem. Jednak gdy chcemy wyświetlić obraz z przeplotem na ekranie komputera, widzimy charakterystyczne poziome linie, ponieważ monitory komputerowe wyświetlają obraz progresywnie, tzn. pokazują całą klatkę od razu (nawiasem mówiąc, stare monitory i karty graficzne obsługiwały również tryby wyświetlania z przeplotem).
Rodzaj przeplotu
Przeplot "naturalny" (materiały kręcone z przeplotem)
Kamery telewizyjne oraz amatorskie (zarówno analogowe VHS, jak i cyfrowe DV) filmują obraz z przeplotem, tzn. najpierw "łapią" jeden półobraz, a dopiero potem drugi (tzn. każdy półobraz pochodzi z innego momentu w czasie). Dlatego wszelkie materiały kręcone dla telewizji (wiadomości, reportaże, koncerty, teleturnieje, sport, talk-show, niektóre seriale, filmy XXX) nie posiadają pełnych klatek, lecz półobrazy. Gdy komputer je "splecie" podczas wyświetlania, w każdej powstałej klatce będzie widoczny przeplot
Kolejność półobrazów (parzystość)
W przypadku materiałów zawierających przeplot, ważne jest, który półobraz (górny czy dolny) pochodzi z wcześniejszego momentu w czasie. Jest to tzw. parzystość (ang. parity) filmu. Gdy pierwszy (wcześniejszy) jest półobraz górny, określamy to mianem top field first (w skrócie TFF). Przypadek, gdy wcześniejszy jest półobraz dolny nazywamy bottom field first (w skrócie BFF). Płyty DVD mają zazwyczaj parzystość TFF, filmy kręcone kamerami DV to zwykle BFF. żródło http://www.divx.howto.pl
Jak oglądać obraz z przeplotem na monitorze progresywnym?
Poprostu go wyłączyć (usunąć), większość programów w ustawieniach odtwarzania ma usuwanie przeplotu. Polecamy program VLC player - wchodzimy na zakładkę obraz / usuwanie przeplotu / automatyczne.